Hoe ziet een leerzame dag eruit? Het koersplan bevat tips van leerlingen.

Hoe ziet een leerzame dag eruit? Het koersplan bevat tips van leerlingen.

2 februari 2023

Elke vier jaar bespreken onze scholen samen het onderwijs dat zij geven: wat gaat goed, wat kan beter of wat moet anders? Leerlingen doen hun zegje. Ook ouders en vele professionals praten mee over de gewenste koers voor de komende vier jaren. Net voor de zomervakantie is het koersplan 2023-2027 van Scholengroep Veluwezoom vastgesteld. (zie de bijlage onderaan dit bericht).

In het begin van het nieuwe schooljaar hoor en lees je meer over het nieuwe koersplan. Elke school gebruikt het als basis om een eigen ambitieplan voor de school te schrijven. Daar zijn de scholen volop mee bezig.  

Mening van de leerlingen
Een belangrijke stap in de voorbereidingen was om de leerlingen te vragen: wat denken jullie dat je op school moet leren? Ongeveer twintig leerlingen dachten mee, in het leerling-panel van Scholengroep Veluwezoom. Ze deelden hun ervaringen en tips bij de volgende vragen.

  • Een leerzame dag! Hoe ziet die eruit?
  • Hoe doet iedereen mee? Samen leren, samen werken, samen doen.
  • Wat vind jij dat je later moet kunnen?
  • Wat zijn jouw ideeën en tips om de school leuker, interessanter, fijner te maken?

De leerkrachten maakten aantekeningen van alle antwoorden. Zij begeleidden ook de tafelgesprekken. Van elke school waren twee leerlingen aanwezig uit groep 7/8. De adviezen van de leerlingen vormen input voor het koersplan 2023-2027 en voor de ambitieplannen van de scholen. 

Samen plannen maken
 
De volwassenen werken ook volop mee aan goed onderwijs voor de komende jaren. Het bestuur heeft een panelgesprek gehouden met ouders, leerkrachten en schoolleiding. Met professionals is teruggeblikt op de afgelopen koersperiode. Met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad is gesproken over de identiteit.

Zomer
Het koersplan 2023-2027 van Scholengroep Veluwezoom is klaar rond de zomer. Tegen die tijd hebben ook alle basisscholen hun eigen ambitieplan af.

“In de gesprekken verraste mij vooral de oprechte interesse van de kinderen in elkaar en in elkaars schoolomgeving. Je zag ze nieuwsgierig zijn: ‘Hoe gaat dat dan bij jullie?’ en ‘Waarom doen jullie dat zo?’. Ze hadden verfrissende ideeën en oplossingen. Ook lieten ze elkaar een andere kant zien, ‘Zo kan het ook’. Ik heb daar ontzettend van genoten."

Liesbeth Bomers
intern begeleider en leerkracht De Expeditie